Vias analyseerde impact LiDAR aan schoolomgeving in Edegem.
Flitspaal in de kontichstraat

Verplaatsbare superflitspaal doet gemiddelde snelheid aan schoolomgeving met bijna 10 km/u dalen

 

Gerichte handhaving aan scholen door middel van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal zorgt ervoor dat het aantal (grote) verkeersovertredingen spectaculair daalt. Vias institute stelde bij een analyse aan een basisschool in Edegem vast dat als er geen flitspaal stond 34% van de bestuurders ’s ochtends rond de schooltijd sneller dan 40 km/u reed. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! Het aantal bestuurders die zich aan de maximale snelheid hielden steeg van 21% naar 53%. De gemiddelde snelheid daalde met bijna 10 km/u.

 

Steeds meer gemeenten investeren de laatste tijd zelf in snelheidscontroles. Op vraag van de gemeente Edegem analyseerde Vias institute daarom de exacte impact van een LiDAR, of verplaatsbare superflitspaal op het vlak van verkeersveiligheid. Daarvoor werd een voormeting gedaan van één week en daarna een week een LiDAR geplaatst aan de gemeentelijke basisschool. Een LiDAR is een grote zichtbare flitsbak die in beide rijrichtingen tegelijk overtredingen kan vaststellen.

 

Aantal grote snelheidsovertredingen daalt spectaculair

 

Uit de analyse blijkt dat er wel degelijk een groot snelheidsprobleem is aan de schoolomgeving. Slechts 21% van de bestuurders houdt zich ’s ochtends vlak voor en na schooltijd rigoureus aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Nog eens 20% rijdt tussen 31 en 35 km/u.

Na het plaatsen van de LiDAR stijgt dat percentage dat zich perfect aan de snelheid houdt naar 53%. En nog eens 33% van de bestuurders rijdt tussen 31 en 35 km/u.

Zonder controle houdt in de namiddag rond schooltijd amper 18% van de bestuurders zich aan de maximumsnelheid. Wanneer er gecontroleerd wordt, stijgt dat naar 51%.

 

Het zijn vooral de zeer grote snelheidsexcessen die door middel van de duidelijke aanwezige snelheidshandhaving vermeden worden. Als er geen flitspaal stond, reden er ’s ochtends rond de schooltijd 34 % van de bestuurders sneller dan 40 km/u. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! In de namiddag voor en na de schooltijd is de impact vergelijkbaar: zonder controle rijdt 39% er meer dan 40 km/u. Met controle rijdt slechts 6% er nog te snel.

Een verschil van 10 km/u lijkt op het eerste zicht voor sommige bestuurders maar een banaal verschil. Toch zorgt dit voor een verdubbeling voor de voetganger om te sterven aan zijn verwondingen bij een aanrijding. Aan 30 km/u loopt een voetganger 2% kans op een dodelijk letsel, aan 40 km/u is dat 4%. Ook de remafstand wordt langer. Aan 30 km/u is je remafstand op een droog wegdek 4,5 meter. Aan 40 km/u is dat al 8 meter.

 

Lees meer op : VIAS | Verplaatsbare superflitspaal doet gemiddelde snelheid aan schoolomgeving met bijna 10 km/u dalen.

 

 

Bron:  Vias instituut , Gazet van Antwerpen, DE morgen, Nieuwsblad